16 januari 2016

TIPS BIJ KOUD/NAT WEER VOOR DE RUITER/AMAZONE



Ik denk dat iedereen het wel mee krijgt, want de laatste tijd is het al behoorlijk koud geweest. Nou.. Het is nog niet echt koud geweest, maar als je een dagje bij je paard bent dan krijg je het toch wel aardig koud. Vandaag is het ook af en toe aan het sneeuwen, het blijft dan niet liggen maar toch vind ik het koud buiten.


1. Zorg voor goede handschoenen!
Als allereerste is de tip om goede handschoenen aan te doen als je gewoon met klusjes bezig ben. De meeste handschoenen om paard mee te rijden zijn vaak toch nog wel erg dun en daarom niet warm, dus ik raad je aan om dikkere handschoenen aan te doen! Zorg ook altijd dat je ze sowieso mee neemt, ook als je denkt dat ze toch niet van pas komen. Als je een tijdje bezig bent kom je er toch achter dat je ze nodig had. Je kan ze ook altijd in je zadelkast leggen of iets anders waar je je spullen opbergt.

2. warm kleding!
Dan is het ook erg belangrijk dat je warme kleding draagt als het koud buiten is. Ik denk dat iedereen dat wel doet maar toch leek het me handig om deze tip erbij te doen omdat de meeste mensen (denk ik) een trui met een jas erover en klaar. Maar het handigste is om bijvoorbeeld: een shirt, daarover een vest en daarover dan pas een jas, en dan neem een trui mee in je tas, misschien komt die ook nog wel van pas. Het is handig omdat je dingen uit kan doen maar je hebt het toch altijd warm. Als je gereden hebt heb je het meestal heel erg heet en zweet je ook, dan kan je bijvoorbeeld het vest uitdoen maar de jas wel aanlaten.

3. Neem thee of soep mee!
Het is ook echt een aanraden om thee of soep mee te nemen in een warmhoudbeker. Als je op stal gewoon een waterkoker hebt is dit natuurlijk niet nodig maar zoals bij mij is dat er niet dus dan is dit wel echt een hele handige tip!

4. Ga optijd even opwarmen!
Het is belangrijk om op tijd even een pauze te nemen en even op te gaan warmen. Ookal heb je het niet koud, toch is het belangrijk! Het is handig om in die "pauze" even iets te eten of te drinken, want door iets te eten krijg je weer energie en daardoor kan je lichaam weer warm worden.

Heb jij nog een gouden tip voor als het koud is?